• Marianne Bækbøl

Kære Leder. Tal pænt.

Opdateret: 25. juli 2019


Jo mere du råber eller skælder højlydt ud, jo mere er du med til at fremme symptomer som ondt i maven, søvnløse nætter, angst og lavt selvværd hos dine omgivelser. Ikke kun hos den du råber ad, men også de øvrige i lokalet.


Højlydt skæld ud gør dine folk syge

At blive råbt af på sin arbejdsplads står på Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø’s liste over krænkelser og med god grund. Især en leder, der skælder ud, hidser sig op, råber eller højlydt og ufølsomt kritiserer medarbejdere foran andre, kan gøre folk syge.

Koncentration og præstationsniveau falder, antallet af fejl stiger. Dette kan medføre, at du igen føler anledning til at hidse dig op, men hvis du vil bidrage positivt til dine medarbejderes formåen og din afdelings performance, må du finde nye veje.


Du har ansvar for dine medarbejderes trivsel

Dine medarbejdere arbejder bedre, bliver længere på arbejdspladsen, producerer mere og er mindre syge, jo mere ordentlig du er. Også når du skal aflevere kritik. Som leder må du være dig dit ansvar for medarbejdernes trivsel bevidst. Fordi du holder deres liv i dine hænder, og fordi det på alle måder bedst kan betale sig.


Det ulige magtforhold forstærker dine ord

Som leder må du ligeledes vedvarende være bevidst om det ulige magtforhold, der naturligt er mellem dig og dine medarbejdere. Dine ord og attituder har langt større betydning, end de fleste ledere er sig bevidst. Dine ord rammer langt hårdere, end hvis de kom fra en kollega. Også selvom du tænker, at du da lynhurtigt falder ned igen, at de da kender dig osv.


Følg denne grundregel nummer 1: Hids dig ikke op og skæld ALDRIG en medarbejder ud foran andre.

5 trin til at aflevere kritik, der får medarbejdere til at præstere og vokse


Hvis du gerne vil opleve virkningen af at stoppe op, inden du hidser dig op og SAMTIDIG gerne vil komme nærmere dine mål for medarbejderne eller afdelingen, så prøv min 5 trins-model, næste gang du er lige ved at koge over.


1. Start med at lukke øjnene og trække vejret dybt et par minutter, til du mærker hidsigheden og dine tanker falde lidt til ro.


2. Sæt dig i medarbejderens sted

- Overvej hvilke årsager, der kan være til at medarbejderen har lavet fejl.

- Har medarbejderen det godt?

- Hvilke pres er medarbejderen udsat for, på arbejdspladsen, hjemme.


3. Overvej, hvad du selv kunne have gjort anderledes for at denne situation ikke var opstået.

- Kunne du have instrueret medarbejderen bedre?

- Har medarbejderen fået tilstrækkelig tid/rimelige vilkår for at udføre arbejdet.


4. Skriv, hvad det er, du egentlig gerne vil sige til den eller de medarbejdere, som du er vred på

- Tænk over og formuler først, hvad han/hun/de egentlig har klaret godt.

- Skriv derefter, hvad det er, du ønsker, at han/hun/de skal gøre anderledes.

- Skriv til sidst, hvad du selv vil gøre anderledes for at bidrage positivt som leder.


5. Find et passende tidspunkt hurtigst muligt og et passende sted, hvor du uforstyrret kan få afleveret din konstruktive kritik, og bed den eller de implicerede om at møde dig dér.


Held og lykke med at ændre din adfærd til en mere sundhedsfremmende og løsningsorienteret tilgang til dine medarbejdere.


Det kan være svært at ændre væremåde, men husk, at jo mere du træner, jo bedre bliver du til at styre dig og til at tage dit (leder-)ansvar for et sundt psykosocialt arbejdsmiljø.

92 visninger

© 2020 – Marianne Bækbøl Rådgivning

Trivsel - Karriere - Stress

  • LinkedIn Social Icon